Viral marketing staat voor buzz marketing op internet. Hoewel het basisprincipe van buzz marketing, mond tot mond reclame, al heel oud is maken nieuwe media (Facebook, Instagram, Twitter) het makkelijker om een buzz te creëren. Mensen zijn in staat om sneller en aan een grotere groep hun mening kenbaar te maken. De verspreiding vindt plaats als een virus.
Een mooi voorbeeld hiervan is het WK. Wij hadden voor de wedstrijden in een paar uur tijd wat speelse positieve plaatjes gemaakt en gedeeld via social media. Uiteindelijk heeft dit de aandacht weten te krijgen van diverse mediabronnen. Zowel de Telegraaf, Coen & Sander show en Shownieuws hebben bovenstaande images meerdere keren geplaatst.
Op Facebook was het “zichtbare” resultaat van onze Chilli item 2500 geliked en 700 x geshared. Alles wat daarna is gelikt of geshared is hierin niet meegenomen. Ook via Instagram, Whatsapp en Twitter werden de plaatjes flink gedeeld en geliked.
De leeuw op zijn troon is rond de 10.000 x geliked en onze Louis animatie is zelfs bijna 100.000 x bekeken op de Telegraaf.
Het succes van Buzzmarketing is vaak gebaseerd op de drie G’s (grof, geil, grappig) in combinatie van een visual of filmpje op het internet. In dat geval is de Buzzmarketing een Viral Marketing. Er is de afgelopen jaren veel over het succes van Buzzmarketing in de pers verschenen. Het is gebleken een zeer krachtige vorm van reclame te zijn. Buzzmarketing weet een hogere conversie te bereiken dan de traditionele media.
Waarom Buzzmarketing?
Het is relatief goedkoop. Doordat dit via kennissen of vrienden geliked of geshared wordt komt dit eerder vertrouwd over dan een advertentie. Mensen kiezen steeds meer zelf en is er steeds meer ruimte voor pull ipv push. Massacommunicatie is aan het transformeren, het gaat nu puur om de actuele ervaringen van de individu.